Jakarta is wat verkeer betreft een compleet gekkenhuis. De stad kent geen spits: het is er de hele dag druk. Het vele verkeer en opstoppingen zorgen voor een dikke smog boven de stad. Wandelen is dan ook af te raden, het is niet alleen ongezond maar door het gebrek aan voetgangerspaden ook niet erg veilig.
De taxi is de meest comfortabele manier om je binnen Jakarta te laten vervoeren. Er zijn echter nog genoeg andere transportmiddelen binnen de stad waaronder de bekende Bajaj.
Taxi
De meest comfortabele manier om je te verplaatsen binnen Jakarta is de taxi. Voor Indonesische begrippen is dit een dure manier van transport, maar vergeleken met de Nederlandse taxi is de prijs bijzonder laag. Alle taxi's zijn voorzien van een meter, die alleen loopt wanneer de auto rijdt. Sta je in de file, dan hoef je niet te betalen. Er zijn altijd nog chauffeurs die je een mooi bod doen en de meter uit willen zetten.
Gelicenseerde taxi's zijn uitgerust met een meterteller en hebben een id-kaart op het dashboard liggen. Voor de eerste kilometer betaal je ongeveer RP 3000 en daarna betaal je per kilometer. Het is ook mogelijk om een taxi op uurbasis te huren.
Bluebird taxi's zijn makkelijk te herkennen aan hun blauwe kleur. Ze hebben de beste reputatie. Bij deze taxigroep horen de Bluebird, Siverbird, Gamya, Pusaka Nuri, Morante en Cendrawasih.
Toeristen wordt aangeraden geen taxi te nemen zonder licentie. Deze zwarte taxi's zijn makkelijk te herkennen. Het zijn gewone personenauto's die alsmaar de straten op en neer rijden voor hun ritjes en zoektocht naar klanten. De passagier betaalt de tol en de chauffeurs verwachten een fooi. Zorg dat je kleine bedragen bij je hebt, want de chauffeurs hebben weinig wisselgeld.
Stadsbussen
Er zijn in Jakarta meer dan twintig busbedrijven die je van punt a naar punt b kunnen brengen. De bussen zitten vol met passagiers wat het instappen nogal bemoeilijkt. De gemiddelde busrit kost zo'n RP 2.000.
Wil iets meer luxe in de bus, kies dan voor de patas bus, met airconditioning. De prijzen liggen hier iets hoger, RP 3300, waardoor de bus minder druk is. Het lokale VVV-kantoor heeft informatie over de verschillende organisaties en lijnen.
Metromini
Dit zijn kleine bussen die door de Indonesische verkeerschaos crossen. Je herkent ze aan de blauw met oranje kleuren. Zie je er één dan hoef je alleen je hand naar voren te steken. Je hoeft dus niet bij een bushalte op te stappen. Deze bussen rijden vaak wel een vaste route. De meeste metromini's hebben tussen de 25 en 40 zitplaatsen. Van tevoren weet je altijd wat de prijs is van je rit. Je betaalt bij het verlaten van de bus de conducteur die achterin staat. Probeer gepast te betalen want over het algemeen hebben ze geen wisselgeld terug.
Bajaj
Bajaj zijn gemotoriseerde driewielers met een cabine voor een of twee passagiers, deze driewielers hebben de becak geheel vervangen. De bajaj werd in 1975 uit India geïmporteerd en is sindsdien niet weg te denken uit het straatbeeld van Jakarta. Kosten zitten tussen de RP 3.000 en RP 5.000. Belangrijk is om van tevoren een bedrag met de bestuurder af te spreken, anders kan het ritje nog wel eens duurder zijn dan een taxirit. De bajaj wordt voor korte afstanden gebruikt en sommige trajecten zijn voor hen verboden terrein, zoals Jalan Thamrin.
Becak
In bepaalde gebieden van Jakarta en voor korte afstanden kun je een becak gebruiken. Een becak is een soort driewieler. De chauffeur fietst je naar je bestemming voor een bedrag dat tussen de 2.000 en 5.000 rupiah ligt. Het centrum van Jakarta is voor de becak tegenwoordig verboden terrein. Tussen de jaren '40 en '90 was de becak een van de meest voorkomende manieren van transport in de stad. In 1966 waren er naar schatting zo'n 160.000 fietstaxi's actief. In 1971 werden de becaks verboden op de doorgaande wegen, en later kwam de regering met een totaalverbod.
Dit zorgde voor grote problemen en opstand onder de chauffeurs. Er lag voor hen geen ander werk voor handen en de regering heeft hard op moeten treden om de becaks uit het centrum te bannen. Ze pakte de becaks van de chauffeurs af, om deze vervolgens in de zee te dumpen. Dit maakte het voor de chauffeurs alleen maar erger: zij huurde de becaks namelijk, waardoor zij met een hoge schuld kwamen te zitten. Buiten het centrum vind je nog altijd een aantal becaks.
Mikrolet
Mikrolet zijn minibusjes die rijden op vaste routes, maar ze hebben geen vaste haltes. Er kunnen zes tot acht passagiers mee en de kosten zijn afhankelijk van de afstand. Zorg dat de mikrolet vol is met medepassagiers, dan betaal je hoe dan ook minder. Gebruikelijk is wel dat buitenlanders meer betalen dan de lokale bevolking.
Ojek
Op verschillende plaatsen in de stad staan motoren met chauffeur die je graag rondrijden. Vanwege het drukke verkeer is het wel een beetje gevaarlijk om achterop te stappen. Maar voor de echte dare-devils is het een aanrader: buiten de hoofdwegen mag je helm af en rij je met de wind door je haren. Ojek is een goedkope manier van transport.
Buiten de stad
Vanuit Jakarta is het mogelijk om per trein of per bus naar bijna elk denkbaar punt op het eiland Java te reizen. De treinen en bussen rijden op vaste tijden en zijn redelijk comfortabel.
Trein
De spoorlijnen verbinden Jakarta met aangrenzende steden: Depok en Bogor in het zuiden, Tangerang en Serpong in het westen en Bekasi, Karawang en Cikampek in het oosten. De voornaamste treinstations zijn Gambir, Jatinegara, Manggarai en Jakarta Kota.
De Bima nachtexpres rijdt tussen alle belangrijke steden in Java. Er zijn ook treinen met airconditioning en een hoog comfortgehalte.
Bus
Voor steden die drie tot vijf uur van Jakarta zitten kun je de 'suburban' busjes gebruiken. De suburban rijdt zo'n negen a tien passagiers. De passagiers kunnen worden opgehaald bij hun huis of een andere afgesproken plek. De prijzen zijn redelijk.